Semoga Allah Beri Pahala Sedekah Pada Orang Yang Klik Iklan Dibawah, Amin..

Wednesday, July 13, 2011

Kesyahidan Sahabat Hazrat Anas Bin Nadhr ra. Dalam Perang Uhud

Photobucket

Photobucket
Bukit Uhud tempat berlakunya Perang Uhud

Hazrat Anas bin Nadhr ra. ialah seorang sahabat yang tidak dapat menyertai peperangan Badar. Beliau sedih tentang perkara itu dan mengutuk dirinya dan berkata, "Badar ialah peperangan yang pertama dan agung dalam islam sedangkan engkau tidak dapat menyertai peperangan itu."

Beliau bercita - cita sekiranya ada peperangan lain maka beliau akan menunaikan tuntutan semangatnya. Secara kebetulan peperangan Uhud pun tiba maka beliau telah menyertai peperangan itu dengan kepahlawanan dan keberanian. Dalam peperangan Uhud, orang islam telah menang pada permulaan perang itu. Tetapi, akibat satu kesilapan, orang islam akhirnya kalah. Kesilapan tersebut berlaku begini, Rasulullah s.a.w telah menetapkan beberapa orang di sebuah bukit yang tertentu dengan bersabda, "Selagi saya tidak beri arahan, kamu jangan tinggalkan bukit itu kerana musuh mungkin akan menyerang dari tempat itu."

Photobucket
Bukit tempat pemanah islam berkawal di dalam Perang Uhud

Orang-orang islam telah menang pada mulanya. Kemudian apabila tentera - tentera yang berada di atas bukit melihat orang kafir melarikan diri maka kebanyakkan mereka telah turun dari bukit itu dengan menyangka bahawa peperangan sudah berakhir. Oleh sebab itu, mereka berlari - lari mengejar orang kafir untuk mendapatkan harta pampasan. Ketua jemaah tersebut telah melarang dengan berkata, "Ini ialah larangan Rasulullah s.a.w kamu jangan tinggalkan tempat ini."

Walau bagaimanapun, mereka menyangka bahawa perintah Rasulullah s.a.w hanya semasa pertempuran sahaja. Oleh itu, mereka turun dari tempat tersebut dan menuju ke medan. Semasa melarikan diri, orang kafir ternampak yang bukit itu telah dibiarkan kosong lalu mereka datang dari arah bukit tersebut dan membuat serangan. Pada ketika itu orang islam berada dalam keadaan leka. Tanpa disedari, orang kafir telah melancarkan serangan mengejut dan ini menyebabkan orang islam rasa tertekan. Tambah pula, orang islam berada di tengah - tengah orang kafir yang menyerang dari kedua-dua arah. oleh itu mreka lari tidak tentu hala.

Hazrat Anas ra. telah ternampak seorang sahabat, Hazrat Sa'ad bin Ma'az ra. datang dari arah hadapan. Beliau berkata, "Wahai Sa'ad, kemana engkau hendak pergi? Demi Allah, keharuman syurga sedang datang dari arah bukit Uhud."

Photobucket

Setelah berkata demikian, beliau menyerbu ke arah kumpulan orang kafir dengan pedang yang masih terhunus di tangan. Selagi tidak syahid selagi itu beliau tidak akan pulang. setelah gugur syahid, didapati badanya telah cedera parah. Terdapat lebih daripada lapan puluh liang luka pada badannya akibat terkena pedang dan anak panah. Saudara perempuan beliau sahaja yang dapat mengenalinya melalui hujung jari beliau.

Photobucket
Shaikhul Hadith Hazrat
Maulana Muhammad Zakariya
Rahmatullahi'alaih









Iklan Supplement Multivitamin Shaklee untuk Kanak-Kanak

Iklan Supplement Multivitamin Shaklee untuk Orang Dewasa

 
Saya Pengedar Sah Produk Shaklee
Produk Kesihatan dan Supplement Lengkap untuk seisi keluarga..

Dapatkan Supplement Multivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan zat mineral dari hanya RM 45.00* sahaja sebulan.

Limited Stok Siapa Cepat Dia Dapat..

Saya Pengedar Sah Produk Supplement Shaklee 
Wan Zulkifli bin Wan Hanapi 
Shaklee Id : 924142 
sms/call :019-9427541 
COD : Ipoh, Kuala Kangsar, Seri Iskandar, Batu Gajah, Gopeng, dan Sungai Siput, Perak


* Harga tidak termasuk pos, Pack untuk sebulan adalah repack dari pack asal (2 bulan).

Kita perlu supplement kerana kita tidak mendapat khasiat yang sepatutnya dalam pemakanan harian kita. Supplement membantu kita mendapatkan khasiat yang sepatutnya..

No comments:

Post a Comment

Sahabat Iju..