Semoga Allah Beri Pahala Sedekah Pada Orang Yang Klik Iklan Dibawah, Amin..

Friday, August 12, 2011

Seksanya Sakaratul Maut

Photobucket

Disebutkan dalam sebuah hadits dari Anas beliau mendengar Rasulullah Saw bersabda: Anak Adam tidak akan menemui sesuatu dari apa yang diciptakan Allah, lebih hebat dari maut. Dan maut ini pun merupakan yang paling ringan dibandingkan dengan yang sesudahnya. (HR. Ahmad).

Malaikat Izrail pernah menanyakan kepedihan dikala nyawa direnggut kepada Nabi Idris as,

Izrail : Hai Idris, bagaimana rasanya mati itu?
Idris as : Seperti binatang terkelupas kulitnya dalam keadaan hidup, rasa sakitnya mati itu seribu kali lipat daripadanya.
Izrail : Padahal belum pernah aku mencabut nyawa seseorang sehalus dan sehati-hati ketika mencabut nyawamu. (Dari Durratun Nasiihin II. Hal 166-167-Usman al -Khaibawi)

Dalam sebuah riwayat disebutkan, bahwa setelah ruh Nabi Musa as berada di hadapan Allah Ta'ala, maka Allah Swt bertanya,

Allah : Hai Musa, bagaimanakah rasanya mati?
Musa : Aku merasakan seolah-olah seperti kambing hidup yang dikuliti oleh
tangan pemotong haiwan.

Allah Swt juga bertanya kepada Nabi Ibrahim as, ketika beliau wafat,

Allah : Bagaimanakah engkau merasakan mati hai Khaliullah.
Ibrahim : Seperti besi pembakar daging yang diletakkan yang diletakkan dalam bulu yang basah lalu ditarik.
(Dari Menyingkap Rahasia Alam Barzah, (Imam al-Ghazali)-Abdul Ghoni Asykur,hal 19)

Diriwayatkan lagi bahwa jikalu setitik dari kepedihan mati itu diletakan di atas seluruh bukit dunia, niscaya hancur luluhlah mereka. Dalam riwayat lain dari Makhul, dari Nabi Saw beliau bersabda, Jika rasa kepedihan sehelai rambut mayat diletakkan atas penduduk langit dan bumi, niscaya mereka mati dengan izin Allah Ta'ala. (Al Haditz)

Maka tidaklah begitu mengherankan bila makhluk terkuat terhadap siksaan pun seperti Iblis kelam kabut dan menjerit-jerit kerana sakitnya sakaratul maut.

Diceritakan dalam sebuah riwayat bahwa ketika hendak dicabut nyawanya oleh malaikat Izrail, Iblis melompat-lompat ke sana ke mari lantaran takutnya. Akhirnya sampailah ia di pusara Nabi Adam as dan bersujudlah ia di situ.

Malaikat Izrail berkata: "Allah tidak akan menerima taubatmu karena pintu taubat telah tertutup bagimu." Maka tanpa ampun Izrail merenggut nyawanya dengan paksa sehingga memaksanya berteriak melengking menahan pedih yang amat sangat. (Dari Berita Ghaib dan Alam Akhirat, hal 159-Drs Muhammad Anwar).

Tak terkecuali manusia setabah Rasulullah pun minta tolong kepada Allah saat menghadapi sakratul maut karena begitu beratnya. Disebutkan dalam hadits dari Ummil Mukminin,

Siti Aisyah rha, ia berkata: aku melihat Rasulullah Saw disaat beliau akan wafat, di sampingnya ada sebuah bejana berisi air. Beliau memasukkan tangannya ke dalam bejana itu lalu mengusapkannya ke wajah beliau seraya bersabda: Ya Allah, tolonglah daku dari sakaratul maut ini.(HR.Nasa'I, Ibnu Majah dan Ahmad dan Tirmidzi)

Setelah beliau melihat putrinya Fatimah rha, nampak kurang rela (tidak tega melihat beliau) maka
'Aisyah berseru: "Alangkah dekatnya" kemudian beliau bersabda kepada putrinya: Wahai putriku, telah datang kepada ayahmu apa yang Allah tiada akan membiarkan seseorang dalam menghadapi kematiannya hingga hari kiamat. (HR. Ahmad).

Sumber : blog.unikom.ac
Iklan Supplement Multivitamin Shaklee untuk Kanak-Kanak

Iklan Supplement Multivitamin Shaklee untuk Orang Dewasa

 
Saya Pengedar Sah Produk Shaklee
Produk Kesihatan dan Supplement Lengkap untuk seisi keluarga..

Dapatkan Supplement Multivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan zat mineral dari hanya RM 45.00* sahaja sebulan.

Limited Stok Siapa Cepat Dia Dapat..

Saya Pengedar Sah Produk Supplement Shaklee 
Wan Zulkifli bin Wan Hanapi 
Shaklee Id : 924142 
sms/call :019-9427541 
COD : Ipoh, Kuala Kangsar, Seri Iskandar, Batu Gajah, Gopeng, dan Sungai Siput, Perak


* Harga tidak termasuk pos, Pack untuk sebulan adalah repack dari pack asal (2 bulan).

Kita perlu supplement kerana kita tidak mendapat khasiat yang sepatutnya dalam pemakanan harian kita. Supplement membantu kita mendapatkan khasiat yang sepatutnya..

No comments:

Post a Comment

Sahabat Iju..