Semoga Allah Beri Pahala Sedekah Pada Orang Yang Klik Iklan Dibawah, Amin..

Tuesday, March 5, 2013

Syarat-Syarat Untuk Menyertai Askar Wataniah



Isu Lahad Datu Membuka mata kita, kita takkan aman selama lamanya, bila bila masa negara boleh diancam dengan macam macam dugaan. Sekarang ni ramai sangat yang nak jihad/syahid. Nak Melindungi Negara dan Keluarga. INI KALI LAH..

Syarat-syarat yang berkuatkuasa untuk membolehkan seseorang untuk masuk berkhidmat sebagai pegawai atau anggota sukarela di dalam Rejimen Askar Wataniah adalah seperti berikut:

Syarat-syarat Lelaki Wanita
Warganegara Malaysia Malaysia
Ketinggian 1.62 m (5' 2") - minima 1.57 m (4' 8") - minima
Umur 18 - 40 tahun 18 - 40 tahun
Berat Badan 50 kg (105 lb) - minima 48kg (95 lb) - minima
Ukuran dada Biasa - 76.2cm (minima)
Tarik nafas - 81.2cm (minima)
-
Dokumen yang perlu disertakan (Photostat)
  • Kad Pengenalan - 4 salinan
  • Sijil Warganegara (Jika ada)
  • Surat Beranak - 4 salinan
  • Sijil berhenti sekolah
  • Sijil kelulusan akademik tertinggi
  • 4 keping gambar warna ukuran paspot
  • Sijil nikah dan surat beranak anak (jika berkahwin)



Link Berkaitan :



19 comments:

  1. Saya nak masuk wataniah tapi perlu kah sijil sekolah??sedang saya dulunya belajar di sekolah agama pondok..saya tidak mempunyai sijil sekolah baik kebangsaan atau pun sekolah menengah..tolong bagi saya jawapanya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara tinggal dimana.jikalau boleh tolong.saya tolong..

      Delete
    2. Saudara tinggal dimana.jikalau boleh tolong.saya tolong..

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Sy nk msuk askar wataniah.. Bleh sape2 tlong? Nie nmbr sy 0132571840

    ReplyDelete
  4. Sy nk msuk askar wataniah.. Bleh sape2 tlong? Nie nmbr sy 0132571840

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu cukup syarat sperti dinyatakan trus pergi ke kem yg terdekat n ckap nk daftar tuk jadi askar wataniah sukarelawan..

      Delete
  5. Saya betul betul berminat nk msuk askar wataniah...klulusan yg mcm mna erk ditrima

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu cukup syarat sperti dinyatakan trus pergi ke kem yg terdekat n ckap nk daftar tuk jadi askar wataniah sukarelawan..

      Delete
    2. Klu cukup syarat sperti dinyatakan trus pergi ke kem yg terdekat n ckap nk daftar tuk jadi askar wataniah sukarelawan..

      Delete
  6. Assalamualaikum...saye nk masuk askar...umur 17...saye x suke blaja...tinggi cukup...berat cukup...sume cukup..boleh ke??

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...saye nk masuk askar...umur 17...saye x suke blaja...tinggi cukup...berat cukup...sume cukup..boleh ke??

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...saye dari bangsar...nk masuk askar...umur 17...mls nk blaja...syarat badan sume cukup...boleh ke??

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum... saya pun dah lama nk masuk askar wataniah tapi x tau cara2 nk masuk tu mcm mna

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum... saya pun dah lama nk masuk askar wataniah tapi x tau cara2 nk masuk tu mcm mna

    ReplyDelete
  11. Saya tiada spm bole ke masok askar wataniah

    ReplyDelete
  12. Saya tiada spm bole ke masok askar wataniah

    ReplyDelete
  13. Saya tiada spm bole ke masok askar wataniah kalau boleh hubungi saya di talian 0187770191 jhor bahru

    ReplyDelete
  14. Saya tiada spm bole ke masok askar wataniah kalau boleh hubungi saya di talian 0187770191 jhor bahru

    ReplyDelete

Sahabat Iju..