Shaklee

Thursday, March 7, 2013

Apa Itu Askar Wataniah


ASKAR WATANIAH – BUKAN SEKADAR SIMPANAN

Sumber: Majalah Perajurit Edisi November 2011
Oleh Hamzah hd

Kewujudan Rejimen Askar Wataniah (RAW) dalam konteks Pertahanan Menyeluruh (HANRUH), merupakan satu unsur yang amat penting. Setiap negeri akan mengadakan Pasukan Sukarelawan dalam membantu ganti serta mengimbangi dengan kekuatan anggota tetap demi untuk mempertahankan kepentingan strategik dan kedaulatan negara di masa darurat atau perang.

Dalam hal ini rakyat Malaysia tidak mengira kaum digesa untuk menjadikan AW sebagai satu platform bagi meningkatkan dan mengenal potensi diri di samping mewujudkan jaringan kerja di antara satu sama lain di dalam masyarakat.


Menyertai AW mencerminkan kesanggupan individu masyarakat memikul tanggung jawab bersama membantu mempertahankan negara dengan berbekalkan semangat, disiplin dan komitmen yang telah ada dalam diri masing-masing sekali gus menyumbang kepada keharmornian dan kestabilan negara.

Justeru dengan semangat dan komponen jati diri seumpama itu sepatutnya dijadikan sebagai satu warisan untuk semua kerana mempertahankan negara bukanlah hanya terletak di atas bahu pihak tentera sahaja tapi adalah tanggungjawab semua rakyat Malaysia.

Sejajar dengan Key Performance Indicator (KPI) Menteri Pertahanan, yang mensasarkan penubuhan satu kompeni AW bagi setiap kawasan Parlimen. Sehingga kini hanya negeri Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang masih belum dilancarkan sepenuhnya. Sehingga kini sudah 202 kawasan telah dilancarkan dan berbaki 20 kawasan lagi dijangka dapat disempurnakan sepenuhnya sebelum penghujung tahun 2011.

Penubuhan Jawatan Kuasa Pendukung Askar Wataniah (JAKPAW) adalah selaras dengan konsep menganakangkatkan pasukan Angkatan Sukarela oleh kerajaan negeri di mana jawatan kuasa ini akan merancang segala bentuk bantuan untuk membangunkan pasukan AW negeri masing-masing. Sejak jawatan kuasa ini diwujudkan, ianya secara tidak langsung dapat membantu rejimen di dalam meningkatkan paras kekuatan menerusi penglibatan setiap lapisan masyarakat di negeri masing-masing.

Ketika ini, kekuatan AW seluruh Malaysia adalah seramai 56,036 orang termasuk Platun Selebriti yang terdiri daripada penyanyi, pelakon dan pengacara tanahair yang baharu ditubuhkan baru-baru ini. Susulan daripada itu, satu lagi Platun Media telah juga direalisasikan penubuhannya sejajar dengan matlamat untuk memberi pendedahan kepada mereka tentang program aktiviti dan latihan yang sama seperti anggota tetap tentang tugas Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Mereka kemudiannya akan bertindak sebagai ejen penerangan bagi memperomosikan pasukan tersebut serta meningkatkan kesedaran kepada orang awam mengenai peranan tentera semasa perang dan semasa aman sekaligus menarik minat lebih ramai orang untuk menyertai pasukan ini terutamanya golongan belia.

Kepakaran yang dimiliki pengamal media boleh digunakan untuk mewujudkan perkongsian pintar dengan ATM kerana strategi komunikasi sangat penting ketika berlaku peperangan. 

Biarpun terdapat gosip-gosip masyarakat tentang kerelevanan penglibatan golongan selebriti ini namun hakikatnya mereka berhak untuk bersama-sama berganding bahu menyumbang kepada keamanan negara dengan cara mereka bagi merealisasikan matlamat yang sama.


Link Berkaitan Askar Wataniah :




No comments:

Post a Comment