Ramai yang berteka teki tentang amalan di bulan sya'ban ini.. Mari kita
sama sama membaca beberapa pendapat dari ulamak-ulamak kita :
Image Source : Google Image
Beberapa Pendapat Ulama Muktabar Tentang Sambutan Nisfu Sya`ban
Rasulullah sallAllahu `’alaihi wasallam bersabda:
“ALLAH
melihat kepada hamba-hambaNYA pada malam nisfu Sya`ban, maka DIA
mengampuni semua hamba-hambaNYA kecuali yang musyrik (orang yang syirik)
dan yang
bermusuh (orang benci membenci).”
(Hadith Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani
mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3,
.m.s.
135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)
Hadith
di atas merupakan hadith yang sahih dari Rasulullah sallAllahu `alaihi
wasallam berkenaan fadhilat nisfu Sya’ban. Terdapat banyak lagi
dikatakan hadith-hadith
yang membentangkan tentang fadhilat dan kaifiat sempena Nisfu Sya`ban.
Namun, hadith-hadith tersebut telah dikategorikan sebagai dhaif (lemah)
dan maudhu` (palsu).
Adapun
berkenaan beberapa amalan masyarakat umum dalam menyambut nisfu
Sya`ban, berikut disenaraikan beberapa pandangan `ulama muktabar
tentangnya:
(1) Dr. Yusuf al-Qaradawi:
“Tidak
pernah diriwayatkan daripada Nabi sallAllahu `alaihi wasallam dan para
sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam
nisfu Sya`ban,
membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada
sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai
berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca
surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat
panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung
kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik
dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya
satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus
(al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang
maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan
dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan
diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang
dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala
keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang
diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap
yang sesat itu dalam neraka.”
(Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut)
(2) Dr. Yusuf al-Qaradawi:
“(Tentang
malam Nisfu Sya’ban, tidak terdapat hadis-hadis yang sampai ke martabat
sahih yang menyebut tentangnya, kecuali ia berada di martabat hasan di
sisi sebahagian
ulama, dan terdapat juga sebahagian ulama yang menolaknya dan
mengatakan bahawa tidak terdapat sebarang hadis sahih tentang malam
Nisfu Sya’ban, sekiranya kita berpegang bahawa hadis tersebut berada di
martabat hasan, maka apa yang disebut di dalam hadis tersebut
ialah Nabi saw hanya berdoa dan beristighfar pada malam ini, tidak
disebut sebarang doa yang khusus sempena malam ini, dan doa yang dibaca
oleh sebahagian manusia di sesetengah negara, dicetak dan diedarkannya
adalah doa yang tidak ada asal sumbernya (daripada
hadis sahih) dan ia adalah salah).
(Terdapat
juga di sesetengah negara yang mereka berkumpul selepas solat Maghrib
di masjid-masjid dan membaca surah Yaasin, kemudian solat dua rakaat
dengan niat
supaya dipanjangkan umur, dan dua rakaat lagi supaya tidak bergantung
dengan manusia, kemudian membaca doa yang tidak pernah dilakukan oleh
seorang pun dari kalangan salaf, dan ia adalah doa yang bercanggah
dengan nas-nas yang sahih, juga bersalahan dari segi
maknanya).”
(Al-Qaradhawi, Fatawa al-Muasarah (Kuwait: Dar al-Qalam, cet.5, 1990), 2/379-383)
(3) Al-Hafiz al-Iraqi:
“Hadis
tentang solat pada malam Nisfu Sya`ban adalah maudhu`, direka cipta dan
disandarkan kepada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam.”
(4) Al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya al-Majmu’:
“Solat
yang dikenali sebagai solat al-Raghaib iaitu solat sebanyak dua belas
rakaat antara Maghrib dan `Isya’ pada malam Jumaat pertama bulan rejab
dan solat sunat
pada malam Nisfu Sya`ban sebanyak seratus rakaat adalah dua jenis
sembahyang yang bid`ah (ditokok tambah dalam agama).”
(Rujuk: Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, al-Tahzir min al-Bida’, cetakan ke-3, Uni.Islam Madinah, hal. 14).
(5) Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz:
“Dan
di antara perkara-perkara ibadah yang direka cipta oleh manusia ialah
merayakan malam Nisfu Sya’ban dan berpuasa sunat khusus pada siangnya,
dan tidaklah ada
sebarang dalil yang mengharuskan perkara ini. Riwayat yang menyatakan
tentang kelebihan amalan ini adalah dhaif dan tidak boleh berhujah
dengannya. Ada pun riwayat yang menyebut tentang kelebihan solat yang
khas, semuanya adalah maudhu’ seperti mana yang telah
dijelaskan oleh kebanyakan ahli ilmu).”
(Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, al-Tahzir min al-Bida’, hal. 11).
(6) Al-Imam as-Suyuti:
“(Dan
pada malam Nisfu Sya’ban itu padanya kelebihan, dan menghidupkannya
dengan ibadah adalah digalakkan, tetapi hendaklah dilakukan secara
bersendirian bukan
dalam bentuk berjemaah).”
(Rujuk: al-Suyuti, al-amru bi al-ittiba’ wa al-nahyu an al-ibtida’ (Beirut: Dar al-kutub al-Ilmiyah, cet. 1, 1998), hal 61)
Kesimpulan
·
Beribadatlah
mengikut apa yang telah disyariatkan melalui nas sahih yang diperolehi
dari al-Quran dan as-Sunnah. Jangan sekadar mengamalkan sesuatu ibadah
kerana ikut-ikutan,
tanpa sandaran yang kukuh dari al-Quran dan as-Sunnah.
·
Perbanyakkanlah
ibadah pada malam Nisfu Sya`ban dengan mengambil fadhilat dari hadith
yang telah disebut di atas. Dirikanlah solat sunnat, baca al-Quran dan
lain-lain amalan
baik bagi mendekatkan diri kepada ALLAH. Tiada amalan ibadah tertentu
dan khas yang bersumberkan nas yang sahih sempena Nisfu Sya`ban. Hal
ini telah disebut oleh beberapa ulama seperti di atas.
·
Jauhkan
dari perbuatan syirik dan sifat permusuhan. Kerana dua sifat yang
buruk ini membuatkan diri seseorang tidak mendapat keampunan ALLAH pada
malam Nisfu Sya`ban.
- Berhati-hatilah dengan ancaman Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam dalam hal berdusta ke atas Baginda SAW. Berdusta ke atasnya bermaksud menyandarkan sesuatu amalan dan perkara kepada Baginda sallAllahu `alaihi wasallam, walhal Nabi SallAllahu `alaihi wasallam tidak pernah berkata, perbuat atau bersetuju amalan sebegitu. Sabda Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam yang bermaksud:
Sesungguhnya
berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke
atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke
atasku
dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka” (Riwayat
al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka)
Semoga ALLAH Yang Maha Pengampun mengampuni dosa-dosa kita, amin.WAllahu Ta`ala A`lam.
Iklan Set Untuk Kekuatan dan Kesuburan Kaum Lelaki
Link - Perincian Kandungan 24 Vitamin dan Mineral Dalam Meal Shake
Berminat ? Hubungi Saya :
Saya Pengedar Sah Shaklee
Wan Zulkifli bin Wan Hanapi
Shaklee Id : 924142
sms/call : 019-9427541
COD : Ipoh, Kuala Kangsar, Seri Iskandar, Batu Gajah, Gopeng, dan Sungai Siput, Perak
No comments:
Post a Comment